تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
پالس اکسیمتر چیست و چه کاربردی دارد؟

سئو وبلاگ

آموزش سئو مبتدی تا پیشرفته

پالس اکسیمتر چیست و چه کاربردی دارد؟

پالس اکسیمتر (Pulse Oximeter) یا دستگاه اکسیژن‌سنج خون است. از این دستگاه برای اندازه گیری میزان درصد اشباع اکسیژن خون سرخرگ انسان انسان استفاده می شود. روش کار پالس اکسیمتر غیرتهاجمی است و می تواند میزان مولکول‌های هموگلوبینی را که با اکسیژن آمیخته شده‌اند، اندازه‌گیری و بصورت تخمینی نمایش دهد.

نحوه عملکرد پالس اکسیمتر

میزان نرمال هموگلوبین آمیخته با اکسیژن به صورت نرمال بین ۹۵–۹۷٪ است. اما اگر این میزان در بیماران کمتر از ۹۰٪ شود، دستگاه پالس اکسیمتر زنگ هشدار را به صدا در می آورد. برخی از انواع دستگاه‌های پالس اکسیمتر می توانند تعداد و آهنگ ضربان قلب را نیز نمایش دهند.
این وسیله می‌توان درباره هایپوکس (کم شدن میزان اکسیژن خون) هشدار داد. در نتیجه پزشک می تواند با کمک این دستگاه با اجتناب از حملات هیپوکسی و پیامدهای آن، بیماران جراحی را بهبود دهد. هایپوکسمی زمانی رخ می‌دهد که به بیمار بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش تزریق شده باشد. همچنین زمانی که بیمار پس از یک بیهوشی عمومی به هوش آید، دچار هایپوکسمی می شود.

از دستگاه پالس اکسیمتر چطور استفاده می شود؟

پروب دستگاه باید بر روی انگشت سبابه، شست پا، نوک بینی و نرمه گوش قرار بگیرد. بر روی قسمت بالایی پروب یک دیود منتشر کننده نور به چشم می خورد. این قسمت می تواند دو نور قرمز و مادون قرمز را منتشر کند. نور از بین بافت‌ها عبور کرده و یک گیرنده نوری آن را دریافت می کند و شریان را عبور می دهد.
نور قرمز توسط هموگلوبین و نور مادون قرمز توسط اکسی هموگلوبین جذب می‌شود. سپس این اطلاعات به خود دستگاه منتقل می‌شود. در آن‌جا با یک محاسبه لگاریتمی میزان اشباع هموگلوبین با اکسیژن برای پزشک یا پرستار مشخص می شود. در واقع اين دستگاه ميزان اکسيژن را به عنوان درصدی از مولکول های هموگلوبين که با اکسيژن آميخته شده‌اند،نسبت به ميزان کل مولکول های هموگلوبين اندازه‌گيری می کند.
این دستگاه در اوایل دهه 1980 اختراع شد.

کاربردهای پالس اکسیمتر

مزیت ها و کاربردهای این دستگاه عبارتند از:
- قابلیت ارزیابی توانایی فرد برای رسیدن به سطوح بالای فعالیت بدنی
- ارزیابی احتمال وقفه تنفسی به هنگام خواب در بیمار
- تشخیص اینکه آیا بیمار به دستگاه ونتیلاتور نیاز دارد یا خیر
- مشاهده تاثیر و چگونگی عملکرد داروهای ریه بر روی بیمار
- تشخیص بیماری‌هایی که روی سطوح اکسیژن خون تاثیر می‌گذارند (مثل نارسایی قلبی، حملات قلبی انسداد ریه، آسم، ذات الریه، کم‎‌خونی و سرطان ریه). این ارزیابی طی یا بعد از عمل جراحی صورت می گیرد.
موضوع :
برچسب ها : ,
امتیاز : 3 | نظر شما : 1 2 3 4 5 6
+ نوشته شده در پنجشنبه 30 مرداد 1399ساعت 3:07 توسط سهیل | تعداد بازديد : 33 | |